tag:blogger.com,1999:blog-20530774919770027582024-03-08T12:19:58.966-08:00Inzet van de Apache in AfghanistanUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2053077491977002758.post-56810610481442953882010-10-10T11:07:00.000-07:002010-10-10T12:44:08.650-07:00Nederlandse Apache-helikopters maand langer in Afghanistan<strong>Het verblijf van de 5 Nederlandse gevechtshelikopters van het type Apache in het zuiden van Afghanistan, die halverwege oktober zouden terugkomen, is met een maand tot medio november verlengd.</strong><br /><br />Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Defensie gemeld. De helikopters worden ingezet voor het verlenen van luchtsteun aan ISAF-partners en de Redeployment Task Force, de eenheid die het Nederlandse materieel terughaalt.<br /><br />Het verblijf van de Apaches wordt verlengd omdat een aantal van de laatste grote Nederlandse konvooien is uitgesteld vanwege beschadigingen aan de weg tussen Tarin Kowt en Kandahar.<br /><br />Daarnaast is bekend geworden dat de beschikbaarheid van luchtsteun in Uruzgan binnenkort afneemt door operaties elders in het zuiden van Afghanistan. De luchtsteun voor zowel de redeployment-konvooien zou daardoor onvoldoende zijn.<br /><br />Ook heeft Australië Nederland dringend verzocht om de inzet van Apaches te verlengen, zodat de ISAF-partners in geval van nood van luchtsteun zijn verzekerd.<br /><br />Nederland werkt in Uruzgan nauw samen met Australië.<br /><br />Door de ondersteuning van de helikopters kan het Combined Team Uruzgan, de opvolger van de Nederlandse Task Force Uruzgan, zijn werkzaamheden blijven voortzetten.<br /><br />Het verzoek onderstreept volgens het ministerie van Defensie het belang van de Apaches, die sinds 2004 actief zijn in het Aziatische land.<br /><br /><strong>Air Task Force</strong><br />De Apaches maken deel uit van de Air Task Force (ATF). Deze eenheid bestaat verder uit 4 F-16-jachtvliegtuigen die opereren vanaf de internationale luchtmachtbasis in de naburige provincie Kandahar.<br /><br />Deze toestellen worden volgens Defensie primair ingezet voor het beveiligen van de redeployment.<br /><br />3 Chinook-transporthelikopters beëindigden begin deze maand wel hun bijdrage aan de ATF en arriveren komende week in Nederland.<br /><br />Op 1 augustus 2010 kwam na 4 jaar een eind aan de Nederlandse missie in Uruzgan. Op dit moment zijn Nederlandse soldaten nog bezig om al het materieel terug te trekken.<br /><br />Zie ook:<br /><span style="FONT-FAMILY: Georgia; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-: NLfont-family:'Times New Roman';font-size:12;color:black;" ><a href="http://nederland-uruzgan-apache.blogspot.com/2007/10/de-apache-helikopter-en-afghanistan.html">De Apache-helikopter en Afghanistan</a></span><br /><br /><br />Over de verlenging van de inzet van de helikopters heeft demissionair minister van Defensie Eimert van Middelkoop op 8 oktober 2010 een brief geschreven aan de Tweede Kamer.<br /><br /><br />Datum 8 oktober 2010<br />Betreft Aanvullende informatie over de redeployment en de aanwezigheid<br />van Nederlandse gevechtsvliegtuigen en –helikopters in Afghanistan.<br /><br />Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Defensie tot nadere<br />informatie over de redeployment van de Nederlandse bijdrage aan ISAF en de<br />toekomstige aanwezigheid van de Nederlandse F16’s in Afghanistan (kenmerk<br />2010Z13700/2010D37825) informeer ik u, mede namens de minister van<br />Buitenlandse Zaken, als volgt.<br />Tijdens het algemeen overleg van 30 september 2009 heb ik toegezegd de Kamer<br />in de periodieke stand van zakenbrieven te informeren over de redeployment. In<br />de stand van zakenbrief van 26 maart 2010 (Kamerstuk 27925 nr. 388) is de<br />uitkomst van de eerste financiële raming gemeld. Op verzoek van de Kamer heb<br />ik op 13 april 2010 aanvullende informatie over de redeployment verstrekt<br />(Kamerstuk 27925 nr. 390). In die brief is onder meer een onderverdeling van de<br />totale raming opgenomen. Tijdens het algemeen overleg van 15 april 2010 is over<br />die aanvullende informatie gesproken. In de stand van zakenbrief van 27<br />september jl. is de totale raming voor de redeployment verlaagd tot € 211<br />miljoen. In die brief heb ik, omdat de Kamer daar naar aanleiding van de brief<br />van 30 september 2009 om had verzocht, wederom een onderverdeling van de<br />raming opgenomen. Bovendien heb ik een schatting van de opbrengsten van de<br />verkoop van materieel in Afghanistan opgenomen. De gesprekken over de<br />verkoop van materieel zijn nog niet voltooid. De opbrengsten staan daarom op dit<br />moment nog niet vast. De Kamer zal ook de komende tijd op de hoogte worden<br />gehouden van wijzigingen in de financiële ramingen en de verwachte opbrengsten<br />van de verkoop van materieel. Zoals gemeld in hoofdstuk X van de Rijksbegroting<br />2011 zullen de Van Geel-gelden worden meegnomen in de evaluatie van de<br />Nederlandse bijdrage aan ISAF.<br />De vier Nederlandse F16 gevechtsvliegtuigen blijven de komende periode in<br />Afghanistan actief. Zij worden primair ingezet voor het beveiligen van de<br />redeployment. Deze inzet is voor zowel de Nederlandse redeployment als voor<br />onze partners in Afghanistan zeer waardevol, onder meer vanwege de unieke<br />capaciteiten van de F16’s tegen Improvised Explosive Devices. De toestellen<br />zullen daarom langer blijven dan oorspronkelijk was voorzien. Gezien de<br />demissionaire status van het kabinet is geen besluit genomen over de toekomst<br />van de Nederlandse militaire aanwezigheid in Afghanistan. Dat geldt ook voor een<br />eventuele nieuwe inzet van de Nederlandse F16’s.<br />In de stand van zakenbrief van 27 september jl. is vermeld dat de Nederlandse<br />Apache gevechtshelikopters medio oktober hun activiteiten zullen staken. Onlangs<br />zijn enkele konvooien van de redeployment met zwaar materieel enige tijd<br />uitgesteld in verband met beschadiging van de weg tussen Tarin Kowt en<br />Kandahar. Bovendien is recentelijk bekend geworden dat de beschikbaarheid van<br />luchtsteun in Uruzgan na medio oktober afneemt door de intensivering van<br />operaties elders in Zuid-Afghanistan. De luchtsteun voor zowel de konvooien voor<br />de redeployment als de andere eenheden van ISAF in Uruzgan zou daardoor<br />onvoldoende zijn. Australië heeft Nederland verzocht de Apache<br />gevechtshelikopters korte tijd langer actief te laten blijven, zodat de Australische<br />eenheden in Uruzgan in geval van nood kunnen worden ondersteund. De regering<br />heeft besloten de inzet van de gevechtshelikopters pas medio november te<br />beëindigen. Hierdoor wordt in de benodigde luchtsteun voor de redeployment<br />voorzien en tegemoet gekomen aan het Australische verzoek. Het voortgezette<br />verblijf van de F16’s en de Apaches leidt vooralsnog niet tot aanpassing van de<br />financiële raming voor de redeployment.<br /><br />DE MINISTER VAN DEFENSIE<br />E. van Middelkoop<br /><br /><a href="http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/Brief%20minDef%20-%20aanvullende%20info%20redeployment%20en%20aanwezigheid%20Nederlandse%20gevechtsvliegtuigen%20en%20helikopters%20Afghanistan_tcm46-174058.pdf">http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/Brief%20minDef%20-%20aanvullende%20info%20redeployment%20en%20aanwezigheid%20Nederlandse%20gevechtsvliegtuigen%20en%20helikopters%20Afghanistan_tcm46-174058.pdf</a>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2053077491977002758.post-15210924702142051632007-10-21T18:51:00.000-07:002008-04-14T18:30:27.726-07:00De Apache-helikopter en Afghanistan<strong>De Apache AH-64 is een belangrijkste aanvalshelikopter. Het Amerikaanse, Nederlandse en Britse leger beschikken bijvoorbeeld over Apache gevechtshelikopters voor de NATO-ISAF-missie in Afghanistan.<br /></strong><br />De helikopter is ontworpen voor situaties aan het front en kan voor missies overdag en ’s nachts in worden gezet. Dit kan door een informatiesysteem die op het vizier van de vliegerhelm wordt afgebeeld. Ook onder slechte weersomstandigheden is de Apache goed bruikbaar.<br /><br />De gevechtshelikopter is uitgerust met de modernste elektronicasystemen zoals doelzoekapparatuur, nachtzichtapparatuur, radarstoorzender, infrarood afweersysteem en GPS.<br />Get toestel wordt gevlogen door twee militairen en kan geen passagiers vervoeren.<br /><br /><strong>TADS<br /></strong>Het belangrijkste onderdeel is het Target Aquisition and Designation System (TADS), waarmee doelen zowel op zicht als met infrarood kunnen worden gevonden. Hierdoor kunnen ze met een laser worden aangestraald, die als doelaanwijzer dient voor de Hellfire-raketten, of voor lasergestuurde bommen van andere gevechtstoestellen.<br /><br />Hierdoor moet een Apache wel een zichtlijn met het doel behouden, waardoor hij kwetsbaar is voor vijandelijk vuur. Hierdoor worden er ook versies van de Apache gebruikt die alleen als “back-up” gebruik maken van deze apparatuur.<br /><br /><strong>Bewapening<br /></strong>De Hellfire II-raketten waarmee de Apache's kunnen worden uitgerust zoeken met behulp van een radar zelf hun doel.<br /><br />Dit concept wordt “fire and forget” genoemd, afvuren en vergeten, omdat de bemanning zich niet meer hoeft te bekommeren over de doelgeleiding wanneer de raket is afgevuurd.<br /><br />Het toestel beschikt verder over een boordkanon, kan verschillende andere typen raketten afvuren en extra brandstoftanks meevoeren.<br /><strong><br />Kosten<br /></strong>In het begin van de productie kostte een Apache ongeveer 15 miljoen dollar, maar dat bedrag kan gemakkelijk oplopen tot wel meer dan 50 miljoen dollar, met inbegrip van bewapening en ondersteunend materiaal.<br /><br />In het begin van de jaren ’90 besloot Nederland dit type helikopeter aan te schaffen, en ze worden momenteel ook ingezet in Afghanistan.<br /><br />Voor missies in woestijnen en bergachtige gebieden heeft de helikopter erg veel onderhoud nodig. Maar de helikopter wordt veelvuldig ingezet in Afghanistan voor het verlenen van luchtsteun aan grondtroepen.<br /><br /><strong>Uruzgan</strong><br />Voor de ISAF-missie in Uruzgan heeft Nederland 5 van dit type helikopters ondergebracht bij de Nederlandse Air Task Force die als basis het Kandahar Air Field heeft.<br /><br />Tot de Air Task Force behoren ook 6 F-16 gevechtsvliegtuigen en een aantal <a href="http://nederland-materieel-chinook.blogspot.com/">CH-47 Chinook</a> transporthelikopters die zijn gestationeerd op Kandahar Airfield (KAF)<br /><br />Maar de Apache's zijn gestationeerd bij de basis Kamp Holland bij Tarin Kowt in Uruzgan.<br /><br />Vanuit Uruzgan komen de toestellen ook de ISAF te hulp in andere provincies in het zuiden van Afghanistan als dat nodig is. Ze kunnen in heel Zuid-Afghanistan worden ingezet.Unknownnoreply@blogger.com0